Emoties zijn boodschappers

Emoties zijn soms zo vervelend: ‘ik wil niet boos of bang zijn maar ook niet verdrietig, ik ben liever blij!’ Dan betekent het dat het goed gaat met mij. Maar wat moet ik dan met die andere 'negatieve’ emoties? De mensen om mij heen begrijpen het niet als ik bang ben. 'Stel je niet zo aan', wordt er dan gezegd. Of ‘dat durf je toch wel?’ En als ik boos ben.... tsja dan vinden anderen mij geloof ik niet meer zo aardig.

Hebben jullie dat ook weleens meegemaakt? Wanneer je een 'negatieve’ emotie uitte, een ander dat probeerde weg te wuiven? Terwijl begrip of een luisterend oor logischer zou zijn geweest. Heeft iemand ooit tegen je gezegd dat je niet blij mag zijn? Nee he? Dus voel je vrij om je emotioneel te uiten. Een ander hoeft dat niet voor jou te bepalen.  


Emoties als innerlijk kompas

Het doorleven van een emotie zorgt er juist voor dat je het niet opkropt en dat het een explosie van boosheid of aanval van angst kan worden. Maar, en nu komt het belangrijkste om vervolgens aan jezelf te vragen: WAAROM ervaar je op dat moment DIE emotie? Emoties willen je namelijk iets vertellen.  

Positieve emoties ervaar je als een situatie op dat moment in lijn is met wie jij bent. Een negatieve emotie ervaar je als je een situatie niet begrijpt of niet bij jou hoort. Een combinatie van verstand en gevoel zouden kunnen doorgronden wat eraan ten grondslag ligt dat jij in een bepaalde situatie, een negatieve emotie ervaart.


Emoties en kernovertuigingen

‘Ik moet eerst hard werken voordat ik mag ontspannen'.

‘Ik heb zin om te gaan stappen dit weekend maar daar ben ik eigenlijk te oud voor.’

‘Ik heb een leuke man ontmoet, maar ik ben het hem niet waard.’

Je wil graag iets doen of veranderen maar houd jezelf hierin tegen door jouw eigen gemaakte kernovertuigingen. Meestal zijn ze in het verleden tot stand gekomen maar nu niet meer kloppend. Een kernovertuiging geeft steeds herhalende gedachten waar uiteindelijk negatieve emoties uit voortkomen. Doordat ze in het onderbewuste liggen opgeslagen komen naar boven zonder dat we het soms door hebben. Om ze te veranderen heb je ondersteunende affirmaties (krachtspreuken) nodig die je een aantal weken met overtuiging uit mag spreken tegen jezelf.


Emoties en basisbehoeften: het gekwetste innerlijke kind

Emoties vertellen jou welke behoeften je hebt en of er aan deze behoeften voldaan wordt.

Zorg en verzorging – Vertrouwen – Begrip – Acceptatie – Respect – Bewondering - Bevestiging

Waardering – Erkenning – Goedkeuring – Geruststelling – Aanmoediging

Als onderdeel van zelfheling kun je kijken naar welke basisbehoeften jij als kind gemist hebt. Denk aan vertrouwen, waardering en aanmoediging. Deze onvervulde behoeften kun je nu als volwassene, herkennen in terugkerende emoties, zoals boosheid, verdriet of angst. Of je herkent het in gedrag, zoals zwijgen, emoties niet willen voelen of nadrukkelijk aanwezig zijn, agressief zijn. Op het moment dat je in een situatie terechtkomt die jouw onvervulde behoeften triggeren, dan komen deze emoties of gedragingen tot uiting.  

Het innerlijk kind kun je zien als dat stukje van jou wat uit liefde en vreugde op aarde is gekomen. De drijfveren van een kind zijn liefde, verlangens en behoeften. Om in liefde en veiligheid op te groeien is een kind afhankelijk van zijn ouders of verzorgers. Het is dus erg belangrijk dat zij een invoelend vermogen hebben, ten aanzien van het gedrag van een kind om veiligheid en hechting te creëren. Hierdoor kan het kind de wereld in vertrouwen ontdekken en kan het zichzelf ontwikkelen. Maar het kan ook worden gekwetst, doordat het zich moet aanpassen aan het gezin waarin het opgroeit om liefde te kunnen ontvangen of conflicten te vermijden. Als reactie hierop kunnen overlevingsmechanismen als vluchten, vechten of bevriezen worden ontwikkeld. De omgeving bepaalde vroeger dus in hoeverre een kind zijn ‘eigen wijsheid’ de ruimte kon geven. En zoals bij alle onverwerkte emoties en blokkerende overtuigingen, blijf je ook het gekwetste innerlijk kind elke dag met je mee dragen.  

Helaas weet je of jou dit overkomen is, pas als je volwassen bent. Je bent misschien zelfs al bepaalde emoties en gedragingen, gaan zien als onderdeel van wie jij bent. Wanneer je hierin inzicht krijgt, kun je stappen maken om jezelf te helen. Door middel van het opsporen van je niet ontvangen basisbehoeften, belemmerende kernovertuigingen en overlevingsmechanismen, kunnen ze omgebogen worden naar positieve affirmaties. Het is belangrijk dat je dit niet alleen verstandelijk begrijpt maar dit ook door laat werken in je onderbewustzijn. En dat is wat positieve affirmaties bij je kunnen bewerkstelligen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je je innerlijk kind liefdevol kunt gaan omarmen en aan de hand mee kunt nemen om te genieten van je volwassen leven.


                            Lichtkracht levenscoach Martine