Veranderen en weerstand


Je voelt je al een tijdje tijd niet lekker in je vel zitten en krijgt steeds meer kwaaltjes. Daarom besluit je naar de huisarts te gaan om te checken of het nou zo erg is of niet. De uitslag: als je je leefstijl aanpast, bijvoorbeeld minder stress of gezonder eten of meer bewegen, ga het waarschijnlijk goed komen met je. Vervolgens ga je heel gemotiveerd op onderzoek uit wat je allemaal kunt doen om dit voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld naar de sportschool, verse groenten en fruit eten en misschien ook nog wat meer tijd en rust voor jezelf creëren. Goed bezig!


Maar dan..... Dan komen er opeens negatieve gedachten: wanneer heb je eigenlijk tijd om te sporten of om te koken? Je werkt lange dagen, komt moe thuis en dan heb je daar echt geen zin meer in. Dan ga je liever (wat je vaker doet), op de bank crashen of met een vriendin afspreken. Sportscholen zijn vaak stinkende hokken met mensen die graag gezien willen worden en daar pas jij zeker niet tussen!


............


Wat is hier aan de hand? Want je weet toch echt dat je gezonder moet gaan leven om lekkerder in je vel te gaan zitten?


Het kan zijn dat een oud deel van je brein in werking is gaan treden en jouw actie tot verandering als bedreigend ervaart. Dit deel van je brein functioneert het beste bij herkenning, herhaling en op de automatische piloot. Het wil op de korte termijn ervoor zorgen dat jij je goed voelt. En als jij gaat veranderen kost dit natuurlijk enige moeite om toe te passen in je dagelijks leven. Daar is dit deel van jouw brein dus niet blij mee.


Het is zelfs zo, dat dit deel van je brein pas wil meewerken aan verandering als het pure noodzaak of zelfs levensbedreigend is. Dit was in de oertijd handig voor je veiligheid. Hoe minder een mens hoefde na te denken over zijn handelen hoe groter de kans werd om te overleven. Maar dat is nu natuurlijk niet meer van toepassing! Verandering is geen bedreigende situatie. Niet veranderen kan zelfs bedreigender zijn!


Om dit te begrijpen en daardoor ook te kunnen groeien en ontwikkelen als mens, hebben wij gelukkig ook de beschikking over een nieuwer deel van ons brein waar wij mee kunnen onderzoeken, analyseren, plannen. Hier doen we bijvoorbeeld aan zelfreflectie. Op deze manier kunnen wij de weerstand opheffen en stapje voor stapje toch de verandering in gang brengen.


Bovenstaande kennis kun je ook goed gebruiken als je in contact wil komen met je intuïtie. Zoals je leest zijn er dus gedachten die het toepassen van je intuïtie lastig kunnen maken. Alle intuïtieve boodschappen die je doorkrijgt, worden niet veel later door je brein weg geredeneerd. Daarom is de stilte opzoeken of mediteren een goede manier om je hoofd tot rust te brengen, en zo te kunnen kiezen voor groei in plaats van overleven.


Om je te helpen met veranderen van je leefstijl en het gebruiken en trainen van het nieuwe deel van je hersenen kun je heel goed het zelfgeschreven werkboek ‘Elke dag lekker in je vel’, gebruiken. Een ideale manier van zelfreflectie op jouw dagelijks leven. Met daarnaast veel tips en trucs. Bestellen kan dmv het sturen van een mailtje met jouw adresgegevens naar levenvanuitlichtkracht@gmail.com of via bol.com


Lichtkracht Levenscoach Martine