Eerste hulp bij....

Piekeren, oplopende frustraties, spanning in je lijf, overprikkeling, herhalende gedachten, vastlopen, onrust, discussies, of als je het gewoon ff niet meer weet.

  • Stop meteen met wat je aan het doen bent. Loop desnoods weg uit de situatie. Ben je met anderen? Geef aan dat je een time-out neemt en later weer terugkomt.

  • Leeg je hoofd, door op te schrijven of te tekenen wat er in je hoofd rondspookt. Het liefst op een zo rustige mogelijke plek. Vind je dit lastig? Ga dan door met de volgende stap.

  • Zak terug in je lijf door in de buitenlucht te gaan bewegen, bijvoorbeeld lopen of fietsen. Het liefst in een zo min mogelijk prikkelende omgeving. Zo lang als nodig.

  • Probeer daarna in contact te komen met je gevoel door te ontspannen. Drink een kopje thee, luister naar muziek waar je rustig van wordt. Doe een begeleide ontspannings-, meditatie-, of mindfulness-oefening. Neem een douche, of doe een powernap.

  • Schrijf of teken nogmaals wat er in je opkomt, sluit af met een positief bericht naar jezelf.


Extra tips:

  • Stel dat je in een situatie bent waar je niet weg kan, probeer dan of je kan focussen op je voeten en je ademhaling. Zet je voeten plat op de grond, beweeg je tenen. Ga met je aandacht naar je buik, adem in door je neus en uit door je mond. Op deze manier leg je je aandacht terug naar jezelf en kun je gaan observeren in plaats van actief meedoen (wat misschien voor de overprikkeling heeft gezorgd).
  • Wil je weg uit een situatie met meerdere mensen, maar weet je niet wat je dan moet zeggen? Zeg dan bijvoorbeeld dat je naar het toilet moet. Niemand wil dat je in je broek plast.
  • Als je geen tijd hebt om te schrijven, plan dan een moment later op de dag, om alsnog je gedachten en emoties op papier te uiten.
  • Eigenlijk kun je alleen uit je hoofd komen door iets fysieks te gaan doen of door het aan te gaan > wat maakt dat je je zo voelt?
  • Wees lief voor jezelf. Je hoeft niet altijd de beste, de scherpste en de fanatiekste te zijn.
  • Probeer de volgende keer dit soort situaties te voorkomen door jezelf te leren kennen. Wanneer merk je dat je emmer vol begint te lopen? Wat kost energie? Hoe kun je frustraties verminderen en overprikkeling tegen gaan?

Ik schrijf deze tips als ervaringsdeskundige. Wil je er verder over praten? Laat het mij weten via levenvanuitlichtkracht@gmail.com of 06-30932086

Liefs, levenscoach Martine