Hooggevoelig zijn

Hooggevoelig zijn, is alles dieper voelen en begrijpen dan de gemiddelde mens doet. Je weet vaak intuïtief al hoe de dingen in elkaar steken. Voor jou als hooggevoelige is dat de dagelijkse gang van zaken. Omdat je het altijd al zo gedaan hebt. Jij staat als volgt in het leven: je bent nieuwsgierig, luistert, onderzoekt, legt verbanden, houdt van de natuur, mooie en positieve dingen, verhalen achter een persoon. Dit komt omdat je niet alleen met je zintuigen waarneemt maar ook invoelt op energie. Dit zorgt ervoor dat je door lagen heen kunt prikken. Als iemand het één zegt, maar jij voelt iets anders weet jij dat er meer aan de hand is.

Je zult als hooggevoelige je vast hierin herkennen. Maar ook zul je ondertussen denken: ja dat ben ik, maar ik heb tegelijkertijd zoveel last van: onbegrip uit de omgeving, steeds minder zin om met onbekende / nieuwe mensen in contact te komen, lichamelijke klachten zoals buikpijn, hoofdpijn, moe, pijn in nek en schouders.

Omdat alles uit energie bestaat, is er heel veel te voelen. Emoties en gevoelens van anderen, stemmingen en sferen in situaties, plaatsen en gebieden. Dit is een grote valkuil voor iemand die hooggevoelig is, maar dit niet weet. Wat er dan ongemerkt gebeurd is, is dat je aura te wijd openstaat. Daardoor is alles wat je voelt in je omgeving, verward en verstrikt geraakt met je eigen emoties en gevoelens. Dus weet je vaak niet hoe jij je voelt. Of denk jij dat je je zo voelt, zoals de omgeving aanvoelt. Daarom is het belangrijk om daar onderscheidt in te gaan maken.

Ga om te beginnen, op een rustig moment, op een rustige plek, invoelen op jezelf: hoe vol zit jij met jouw eigen levenservaringen tot nu toe? Kijk je met een gerust hart terug naar je verleden of zitten er nog overtuigingen en angsten waardoor je nu makkelijker overprikkeld of geraakt bent? Wat kan opgeruimd worden en wat heb je nodig? Wie ben je eigenlijk? Wat maakt, dat jij jezelf bent? Het kan zijn dat je overweldigt raakt door emoties. De kans hierop is groot omdat je misschien voor het eerst in aanraking komt met je eigen (weggestopte) emoties. En komt het nu dus in één keer allemaal tegelijk. Als je dit vaker doet, zul je merken dat het steeds minder overweldigend wordt.

Wanneer jij opgeruimd bent en vanuit jezelf als ‘neutraal punt’ de wereld kunt aanvoelen, kom je erachter dat het belangrijk is om niet constant in te gaan voelen op je omgeving. Dat het prettiger is om bij jezelf te blijven. Het is namelijk een mogelijkheid om dat wel of niet te doen. En als je die keuze hebt, is het al een veel prettiger idee hoe je met de dagelijkse drukte om kunt gaan.

Hooggevoelig zijn bestaat dus uit twee delen: één het waarnemen en dan voornamelijk het kunnen voelen van energieën en twee: wat je ermee gaat doen, het erover nadenken en onderzoeken. Als jij weet hoe je je goed kunt voelen (ontladen en opladen), weet wie je bent (kwaliteiten en valkuilen), bij jezelf kunt terugkeren, dan ga je in je kracht staan en kun je je hooggevoelig zijn, op je eigen manier inzetten.

Dit klinkt heel makkelijk en het is ook zo belangrijk om dat zo te zien (positief denken). De grote worsteling zit in het jezelf losmaken van jouw omgeving. Op het moment dat je namelijk denkt dat alle negativiteit om jou heen VAN JOU is, ga je er ook zo naar leven. Je denk- en handelswijze wordt gebaseerd op angst in plaats van liefde. Vooral de overprikkeling gaat er steeds weer voor zorgen dat je situaties gaat mijden.

Voor ieder mens geldt: kracht en positieve energie zit in jezelf! Hoe meer jij daarin gelooft en mee gaat oefenen, hoe beter jij jezelf gaat voelen.


Lichtkracht en levenscoach Martine